Dieta antystresowa

dieta antystresowa

Stres jest obecnie pojęciem aż nadto aktualnym. Nie da się ukryć, że stresują się dziś niemal wszyscy. Jedni życiem zawodowym, inni natomiast prywatnym. Co gorsza, stres wpływa także na dietę, powodując zmniejszenie apetytu, a tym samym pogorszenie stanu zdrowia. Są jednak plany żywieniowe, które stworzono specjalnie dla osób zestresowanych. Jest to tak zwana dieta antystresowa.

Wpływ stresu na odżywianie

Wzrost produkcji hormonów stresu, a więc m.in. adrenaliny i noradrenaliny może przyczynić się do obniżenia poziomu magnezu w organizmie. To z kolei ma niekorzystny wpływ na pracę serca czy bóle mięśni i ogólne zmęczenie psychiczne, ale także i fizyczne. Ponadto w sytuacji stresowej spada poziom antyoksydantów, a głównie witaminy C oraz E. Ma to swoje przełożenie na większą podatność na różne choroby. Stres wpływa również na większe zapotrzebowanie organizmu na serotoninę. Konsekwencją jej niskiego poziomu jest spowolnienie przemian metabolicznych i nadmierny apetyt na węglowodany. Badania udowodniły, że wzmożony apetyt może być oznaką wzrostu kortyzolu, który nie bez powodu jest określany mianem hormonu stresu.

Co najlepsze na nerwy?

Tak więc co obniża kortyzol? Pomocne mogą być tu suplementy, a w tym żeń-szeń czy kozieradka. Ponadto należy spożywać dużo produktów bogatych w witaminę C.

Dieta antystresowa zawiera w sobie także tłuste ryby. Mowa tu o łososiu, tuńczyku, makreli, sardynkach czy śledziach. Wszystkie wymienione ryby są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Według naukowców osoby spożywające je w prawidłowych ilościach mają mniejsze skłonności do depresji.

Przy stresie pamiętać warto również o zielonych warzywach, które są bogate w witaminy i składniki mineralne. Zapewniają one dużą dawkę kwasu foliowego, a jego niedobór może prowadzić do depresji. Dodatkowo zielone liściaste warzyw zawierają w sobie magnez. Podobnie ma się to zresztą w przypadku kakao czy czekolady.

Co jeść na stres poza wyżej wymienionymi produktami? Korzystne będą też banany, orzechy, migdały, pestki dyni, żółte i białe sery czy nasiona lnu i słonecznika zawierające w sobie tryptofan, który jest prekursorem serotoniny.

Kolejne produkty, na które warto postawić przy diecie antystresowej to owoce cytrusowe bogate w witaminę C, ale także kwas foliowy czy antyoksydanty. W mięsie, rybach, jajach, produktach nabiałowych i zbożowych znajduje się natomiast witamina B12 i B6.

Ważnym pierwiastkiem w organizmie jest też żelazo, którego niedobór może prowadzić do apatii i przygnębienia. Wiele żelaza znaleźć można w mięsie drobiowym, wołowinie, kaczce, gęsi, króliku, cielęcinie, podrobach, produktach zbożowych, zielonych warzywach oraz kaszach.

Osoby zestresowane zawsze sięgnąć mogą też po działającą uspokajająco i relaksująco zieloną herbatę. Tym bardziej że redukuje ona również liczbę wolnych rodników, które są odpowiedzialne za starzenie się organizmu. Dodatkowo zielona herbata poprawia koncentrację.

Aktywność fizyczna a stres

Wyjaśniliśmy co jeść, aby obniżyć poziom stresu. Nie wolno jednak zapomnieć, że poza dietą bardzo ważna jest tutaj aktywność fizyczna. Wiele osób zauważa, że sport jest najskuteczniejszym narzędziem w walce z napięciem powstałym w wyniku stresu. Aktywność przynosi odprężenie, a jednocześnie dodaje energii i poprawia nastrój. Oczywiście sport usprawnia także funkcjonowanie mózgu oraz sprzyja koncentracji.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*