Dieta hinduska

dieta hinduska

Wiele mówi się dziś o wszelkiego rodzaju dietach. Jedną z diet zyskującą na popularności jest dieta hinduska. Czym charakteryzuje się ten rodzaj diety?

Ajurweda — dieta dla wytrwałych

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że dieta hinduska jest planem żywieniowym dla najwytrwalszych. Trzeba mieć na uwadze, że w diecie tej wybiera się trzy składniki. Jest to o tyle istotne, że przez najbliższy tydzień lub nawet dwa nie spożywa się nic innego. Przed ich wyborem należy się wiec dokładnie zastanowić. Na pewno diety tej nie zaleca się osobom, które boją się żywieniowej monotonni. Mimo to ma ona coraz szersze grono zwolenników, gdyż jest to dieta uważana za zdrowy sposób odchudzania.

Jesteśmy Wam jeszcze winni informację, skąd wzięła się dieta hinduska. Tak więc jej początków szukać trzeba za czasów boga Brahmy, który stworzył tekst obejmujący 100 tys. wersetów. Jako że zwykły śmiertelnik nie był w stanie przyswoić sobie zgromadzonej tam wiedzy, Brahma postanowił skrócić ten tekst i uczynił go bardziej dostępnym. Tak powstała filozofia ajurwedyjska i związana z nią dieta.

Zasady diety hinduskiej

Dla kogo jest Ajurweda? Dieta oczyszczająca, która pomaga też zrzucić na wadze, na pewno posłuży wszystkim tym, którzy szczególnie ubóstwiają sobie jedno danie i jest to posiłek dość skąpy kalorycznie, aniżeli posiłków typu fast food czy kurczaka z frytkami. Wówczas takiej diety warto spróbować.

Podstawą diety hinduskiej jest bowiem monogamia. Osoba zdecydowana na taką dietę powinna wybrać sobie jedno trzyskładnikowe danie lub też trzy oddzielne produkty. Na pewno nie może to być jednak nic bogate w kalorie. Wówczas dieta ta nie da żadnego rezultatu i warto odstąpić od diety Ajurweda.

Medycyna indyjska mówi też o tym, że takie produkty powinny pochodzić z różnych poziomów piramidy finansowej. Na pewno nie ma tu jednak miejsca na różnego rodzaju słodkości, które są szkodliwe. Najlepiej sięgnąć po produkt z poziomu białek (np. pierś drobiowa, jajko), warzyw i owoców. Liczba węglowodanów musi być niemal zerowa. Ponadto produkty takie powinny charakteryzować się minimalną dawką tłuszczu. Spożywać można je wówczas bez ograniczeń.

Dieta hinduska mówi też o tym, że może ona wspierać dany rodzaj energii. Dlatego chcąc zapewnić sobie dobre samopoczucie, sięgnąć można po produkty sattwiczne, a więc wzmacniające i uzupełniające. Takie produkty to np. kiełki roślin strączkowych czy orzechy, nasiona, sałaty i surowe warzywa.

Porządne śniadanie i dobry obiad

Biorąc pod uwagę dietę Ajurweda, przepisy mogą być tu bardzo różne. Ważne natomiast, aby żywienie było zdrowe i mało kaloryczne. Podstawą jest też porządne śniadanie. Przykładem może być więc tarta marchewka z jabłkiem i kilka plastrów wędliny z drobiu. Z kolei obiadem, który także musi być odpowiedni, może być pierś z kurczaka z pieczonymi jabłkami. Kolację stanowić natomiast może gotowana marchewka z kurczakiem. Możliwości są więc dosyć spore. Na pewno wiele zależy tutaj od samej osoby zdecydowanej na taką dietę i jej kulinarnej fantazji.

Alternatywą na śniadanie może być sok ze świeżo wyciskanych owoców czy kilka szklanek soku warzywnego. Na obiad osoba oddana diecie hinduskiej może zjeść dużą porcję sałatki owocowej z bananem czy dodatkiem gotowanego indyka.

Wytyczne Ajurwedy odnoszą się też do smaków, których jest sześć (słodki, kwaśny, słony, ostry, gorzki i cierpki). Sekret tkwi więc w przyprawach. Nie zaśmiecają one układu trawiennego i nie spowalniają procesu przemiany materii.

Na koniec wspomnijmy też o porach spożywania posiłków. Pierwszy należy spożyć w godzinach 12-13, a ostatni przed godziną 19.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*