Dieta makrobiotyczna

Dieta makrobiotyczna

Wiele światowych diet opartych jest na zasadach medycyny. Nie inaczej jest w przypadku diety makrobiotycznej, która bazuje na medycynie chińskiej. Polega ona na zachowaniu równowagi pomiędzy produktami Yin oraz Yang. Pierwsze to potrawy słodkie bądź mleko o właściwościach rozgrzewających lub chłodzących, drugie natomiast mają właściwości wzmacniające i ogrzewające, a zalicza się do nich ryby oraz przyprawy.

Co należy wiedzieć o diecie makrobiotycznej?

Podstawy tej diety sprowadzają się do przekonania, że ilość oraz jakość spożywanych posiłków w znaczący sposób wpływa na zdrowie i samopoczucie. Termin makrobiotyka pojawiał się już w tekstach Hipokratesa i odnosił się do ludzi zdrowych i długo żyjących. Z kolei Herodot, Arystoteles i Galen mianem tym określali styl życia opierający się na zbilansowanej diecie. Jednak pierwszym, który sformalizował zasady makrobiotyki, był Japończyk George Ohsawa.

Dania makrobiotyczne opierają się na produktach lokalnych, które najlepiej, jeśli nie są poddane obróbce termicznej, a przygotowywane osobiście lub przez najbliższą rodzinę. Preferowane jest przygotowywanie posiłków na parze, gotowanie w niewielkiej ilości wody bądź w szybkowarze i pieczenie w piekarniku. Dieta makrobiotyczna przepisy ma bardzo różne, a najstarsze jej wersje uwzględniają kilka etapów takiego żywienia od tych bardziej liberalnych po mocno restrykcyjne, które pozwalają spożywać jednie brązowy ryż i wodę.

Obecnie dieta makrobiotyczna mówi o właściwym zbilansowaniu produktów ochładzających Yin oraz rozgrzewających Yang. Na to, do jakiej grupy przynależy dany produkt, wpływ ma wiele czynników, a więc miejsce jego uprawy, kształt, kolor, aromat, ale także jego pH.

Zasady diety makrobiotycznej

Zasady tej diety głoszą, że w 40-60 proc. powinna się ona składać z produktów z pełnego zboża. Głównie pod uwagę brany jest tu brązowy ryż, choć również grube kasze, płatki owsiane oraz produkty mączne z pełnego przemiału. W tej grupie produktów pierwiastek Yin i Yang jest zbilansowany najlepiej.

Odżywiając się zgodnie z dietą makrobiotyczną, każdego dnia należy też spożywać 1-2 filiżanki zupy, do których dodać można nasiona roślin strączkowych. Zupa taka musi mieć łagodny smak i podawana być tak, aby nie była zbyt zimna, ale też za gorąca.

Od 25 do 30 proc. udziału w diecie stanowić powinny warzywa. Nie zaleca się jednak spożywania pomidorów, a także papryki, ziemniaków, bakłażana, buraków, szpinaku czy awokado. Wszystkie są postrzegane jako produkty skrajne dla Yin. 5-10 proc. diety stanowią natomiast nasiona roślin strączkowych, a więc soja, fasola, soczewica czy ciecierzyca.

Dieta makrobiotyczna jadłospis ma na tyle różny, że odnosi się też do owoców morza, ryb, owoców czy orzechów. Te spożywać należy jednak nie częściej niż kilka razy w tygodniu. Wybierać należy ryby o białym mięsie oraz lokalne owoce. Do picia natomiast najlepsza jest woda, ewentualnie zastępowana kawą zbożową lub herbatą ziołową. Całkowicie wykluczone są z niej słodycze.

Plusy i minusy diety makrobiotycznej

Dieta makrobiotyczna efekty daje zadowalające. Przede wszystkim dlatego, że obfituje w ziarna zbóż czy produkty z pełnego przemiału dostarczające błonnika i regulujące pracę przewodu pokarmowego. Spożywanie dużych ilości warzyw gwarantuje natomiast dostarczanie wystarczającej ilości witamin i składników mineralnych. Po stronie wad takiej diety wymienia się niedobory żelaza i wapnia, które rzeczywiście mogą występować, jeśli jest ona mocno restrykcyjna.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*