Dieta na mocne kości

Dieta to obok aktywności fizycznej i prowadzonej przez lekarza hormonalnej terapii zastępczej, podstawowa broń w walce o mocny układ kostny. Dieta na mocne kości pozwala zapobiec osteoporozie. Najlepiej przez jedzenie produktów bogatych w pełnowartościowe białko.

Jak spowolnić procesy osteoporozy?

Spowolnienie procesów osteoporozy jest możliwe. Niezbędne będą tutaj duże ilości wapnia. To właśnie ten pierwiastek odpowiada za mocne kości, ale także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a przy tym mięśniowego, hormonalnego oraz układu serca. Dlatego kobiety każdego dnia powinny dostarczać organizmowi minimum 1100 mg wapnia, mężczyźni z kolei 800 mg.

Co jeść na wzmocnienie kości?

Co się dzieje, kiedy w organizmie miejsce ma brak wapnia. Objawy takiego stanu to przede wszystkim zwiększone ryzyko zachorowania na osteoporozę. Znacznie łatwiej wówczas o złamania czy tym podobne urazy układu kostnego w porównaniu z osobami, które mają odpowiednią ilość wapnia.

Tak więc co ma najwięcej wapnia? Z pewnością cennym źródłem tego pierwiastka jest mleko oraz jego przetwory. Najlepiej wchłania się wapń, który znajduje się w kefirze oraz jogurtach. Poza tym duże ilości wapnia mają także żółte sery. Z tymi należy jednak uważać, ponieważ są one dość tłuste, a więc na takie produkty postawić mogą jedynie te osoby, których poziom cholesterolu jest niski.

Inne produkty o dużej ilości białka to serek sojowy tofu czy sardynki i śledzie z puszki. W tym przypadku warto też zwrócić uwagę na składniki poprawiające przyswajanie tego pierwiastka przez organizm, a mianowicie laktozę, kazeinę czy fosfor. Ponadto w diecie takiej osoby nie powinno zabraknąć witaminy D czy też boru. Pierwsza występuje w maśle, kaszach czy jajach, bor natomiast w zielonych warzywach, owocach czy orzechach.

Co jest dobre na kości poza wapniem? Na pewno ważna jest też redukcja samej wagi, gdyż słabe kości nie są w stanie dźwigać dużego ciężaru ciała.

Co jeść, aby kości się szybciej zrastały — przykład diety

– 1200 kcal, 1200 mg wapnia

Na pierwsze śniadanie osoba stosująca taką dietę może wypić szklankę odtłuszczonego jogurtu, wzbogaconą o 3 łyżki płatków kukurydzianych, łyżkę rodzynek, posiekane orzechy i jabłko. Dodatkowo przyda się szklanka soku pomarańczowego z wapniem. Na drugie śniadanie przygotować można opakowanie odtłuszczonego serka ziarnistego z kilkoma truskawkami.

Ważny jest też obiad. Tutaj przyrządzić można 100 g fileta z morszczuka duszonego na łyżce oliwy z oliwek lub ewentualnie oleju rzepakowego. Obiad uzupełnią trzy średnie gotowane ziemniaki, trzy łyżki startej marchwi duszonej w łyżce oleju słonecznikowego czy taka sama ilość posiekanej kapusty z sosem winegret. Do tego przyda się szklanka kefiru.

Na kolację spożyć można kromkę chleba grahama z pastą utartą z dwóch plastrów chudego białego sera i trzech szprotek z puszki. Do tego na kanapkę ułożyć można pół czerwonej papryki i liść sałaty, a wszystko popić szklanką soku z czarnej porzeczki. Z pewnością dieta taka nie musi być więc nudna. Wystarczy nieco kulinarnej fantazji.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*