Dieta stabilizacyjna

Dieta na utrzymanie wagi

Wiele osób, które oddawały się dietom, nie ukrywa, że powrót do normalnych nawyków żywieniowych jest trudniejszy niż sam proces odchudzania. Rzeczywiście bez prawidłowej fazy stabilizacji nie będzie można mówić o sukcesie, a odchudzająca się osoba szybko stanie się ofiarą efektu jo-jo. Jak wyglądać powinna dieta stabilizacyjna?

Zasady diety stabilizacyjnej

Na powodzenie fazy stabilizacji duży wpływ ma samo odchudzanie. Jeśli dieta była zbilansowana, a kaloryczność zmniejszana wraz z postępami odchudzania, aby tygodniowo nie tracić więcej niż 1 kg masy ciała, nie ma się czego obawiać. Wystarczy wówczas trzymać się podstawowych zasad tej fazy odchudzania.

Dieta stabilizacyjna po odchudzaniu przede wszystkim powinna być zmianą nawyków żywieniowych na lepsze. Dlatego dieta taka jadłospis musi mieć zróżnicowany i odpowiednio zbilansowany zawierając produkty ze wszystkich grup żywności z wykluczeniem tych ewidentnie niezdrowych, np. słodyczy czy smażonych potraw.

Kolejna zasada dotyczy regularnego zwiększania kaloryczności posiłków. O ile podczas odchudzania ich kaloryczność powinna się zmniejszać, o tyle dieta stabilizacyjna jadłospis ułożony musi mieć tak, aby kalorii w niej przybywało, aż do osiągnięcia wartości całkowitej przemiany materii.

Ważne jest też regularne spożywanie posiłków. Dzienne menu powinno zawierać w sobie nie mniej niż cztery, a najlepiej 5-6 posiłków. Pierwszy zjeść należy nie później niż 2 godziny po przebudzeniu, kolejne co 3 godziny, a ostatni 2-3 godziny przed snem. Nie tylko zapobiegnie to napadom głodu, ale też pobudzi przemianę materii.

Zdrowa dieta jest też bogata w wodę. Dlatego należy pić i to dużo. Dziennie powinno być to minimum 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Pozwoli to utrzymać przemianę materii na odpowiednim poziomie, ale też oczyści organizm. Najlepiej jak będzie to woda, ewentualnie zastąpiona niesłodzonymi herbatami owocowymi i ziołowymi czy naturalnymi sokami.

W końcu zrozumieć trzeba, że walka o wymarzoną sylwetkę jest długa i ciężka. Tak pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

Dieta na utrzymanie wagi — jadłospis

Poniżej przedstawiona jest przykładowa dieta stabilizacyjna dostarczająca około 1500 kcal, a jednocześnie bogata w witaminę C, wapń, witaminę B1 i błonnik pokarmowy. Pomaga ona w utrzymaniu wagi osobom, które wcześniej stosowały dietę o obniżonej wartości kalorycznej. Stosować można ją po każdej kuracji odchudzającej.

* Śniadanie (430 kcal):

grahamka, 2 łyżeczki serka naturalnego, 2 plastry polędwicy drobiowej, 1/3 małej papryki żółtej, 1/2 średniego ogórka, 2 liście sałaty, szklanka pitnego jogurtu truskawkowego

* II Śniadanie (220 kcal):

szklanka kefiru naturalnego, 5 średnich moreli

* Obiad (450 kcal):

1/2 torebki kaszy gryczanej, cielęcina w sosie musztardowym, surówka z pomidorów i kwaszonych ogórków, szklanka soku pomarańczowego

* Podwieczorek (160 kcal):

średnia pomarańcza, 1,5 czubatej łyżki rodzynek

* Kolacja (270 kcal):

zupa kalafiorowa z młodymi ziemniakami i koperkiem

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*