Dieta zrównoważona

dieta zrównoważona

Dieta zrównoważona to taka, która pokrywa zapotrzebowanie organizmu na wszystkie niezbędne mu składniki odżywcze. Dieta taka powinna być skomponowana w ten sposób, aby była przygotowana odpowiednio do potrzeb organizmu, a przy tym także zdrowia i wieku.

Zasady zbilansowanej diety

Skoro wiemy już, co to jest zbilansowana dieta, należy odnieść się do jej zasad. Bilansowana dieta jest dietą bezterminową. Polega m.in. na wyeliminowaniu niezdrowych składników żywieniowych, co zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne, ale także poprawę samopoczucia.

Zbilansowana dieta mówi więc o odżywianiu się w sposób zrównoważony, kiedy to organizm jest zaopatrywany we wszystkie składniki odżywcze. Ponadto jej zasady mówią o spożywaniu 4-5 posiłków dziennie z zachowaniem przerw nie dłuższych niż cztery godziny oraz spożywaniem co najmniej 1,5 l wody dziennie.

Posiłki należy przygotowywać osobiście, a do każdego z nich dodawać surowe warzywa czy owoce. Wyeliminować należy też niezdrowe przekąski, zastępując je orzechami czy ziarnami słonecznika.

Ograniczyć trzeba też cukier oraz sól, zastępując ją przyprawami, a m.in. pieprzem czarnym, ziołowym, curry, kurkumą czy octem winnym. Ponadto dieta zrównoważona menu ma różnorodne i apetyczne, co pozwoli uniknąć monotonności.

Unikać trzeba też tłustych gatunków mięs, ograniczając je do kilku razy w miesiącu. W zamian tłuszcze powinny być pozyskiwane przez ryby morskie czy też oleje, a w tym olej rzepakowy, kukurydziany, krokoszowy, słonecznikowy i sojowy. Dieta zrównoważona bogata jest też w błonnik, a więc kasze czy ciemne pieczywo i otręby. Oczywiście negatywnie na dietę przekłada się też alkohol.

Poza tym dieta zrównoważona odchudzająca powinna być urozmaicona aktywnością fizyczną w ilości co najmniej 30 minut w ciągu dnia. Nie wolno też ograniczać się do jednej grupy żywności i do organizmu dostarczać węglowodanów, białek oraz tłuszczy.

Dlatego prawidłowa dieta powinna dostarczać 12-14 proc. energii z białka, 55-60 proc. z węglowodanów oraz 25-30 proc. z tłuszczów.

Dieta zrównoważona — przepisy

Dieta zbilansowana dla rozkładu energii ze śniadania: 25-30 proc., II śniadania: 5-10 proc., obiadu: 35-40 proc., podwieczorku: 5-10 proc. i kolacji: 15-20 proc. wyglądać może następująco:

* Śniadanie: płatki owsiane z garścią rodzynek oraz orzechów, a do tego szklanka mleka

* II śniadanie: jabłko lub inny owoc z jogurtem naturalnym

* Obiad: pieczony kurczak w jarzynach z ryżem (ewentualnie kotlet schabowy z sosem pomidorowym oraz z ziemniakami i surówką, łosoś z młodymi ziemniakami i cukinią oraz pomidorami czy makaron z warzywami lub twarogiem)

* Podwieczorek: dwie kromki chleba żytniego z dżemem

* Kolacja: chrupki chleb z chudym twarogiem, a do tego kiełbasa podwawelska, pomidor i szklanka soku z marchwi

Zrównoważona dieta jest więc najlepszym sposobem na to, aby odżywiać się zdrowo i prawidłowo. Osoby, które chcą przy tym tracić na wadze, powinny zastosować dietę z ujemnym bilansem kalorycznym, a także regularnie stawiać na aktywność fizyczną pod postacią ćwiczeń na siłowni, w salach fitness, ale także jazdy na rowerze czy spacerów.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*